Nasza szkoła aplikowała do Ministerstwa Edukacji i Nauki na tegoroczną (2022) edycję programu „Poznaj Polskę”, w ramach którego szkoły mogły otrzymać do 80 procent dofinansowania na wycieczki do znajdujących się w Polsce muzeów, miejsc pamięci, obiektów kultury oraz instytucji popularyzujących osiągnięcia nauki. Złożyliśmy sześć wniosków. Wszystkie wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone. Otrzymaliśmy łącznie na wszystkie sześć wycieczek dofinansowanie na kwotę 26 128 zł. Dzięki temu koszt wycieczek w przeliczeniu na jednego ucznia mógł zostać znacznie obniżony. Przyznawane przez ministra w formie dotacji celowej środki finansowe przeznaczyliśmy na dofinansowanie pięciu jednodniowych i jednej dwudniowej wycieczki. Wszystkie związane były z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi wskazanymi przez ministra.
W dniu 14 czerwca 2022r. odbyła się jednodniowa wycieczka do Warszawy z dofinansowaniem z programu „Poznaj Polskę” w której uczestniczyli głównie uczniowie klasy 6A i 6C. Uczniowie zwiedzali Stare Miasto i Zamek Królewski w Warszawie oraz odwiedzili warszawskie Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie w trakcie tej wycieczki zwiedzili barokowo-klasycystyczny zamek królewski znajdujący się w Warszawie przy placu Zamkowym 4. Pełni obecnie funkcje muzealne i reprezentacyjne. Pierwotnie była to rezydencja książąt mazowieckich, a od XVI wieku siedziba władz I Rzeczypospolitej: króla i Sejmu. Przewodnik oprowadził uczniów i przybliżył im całą historię zamku przemierzając z uczniami Trasę Królewską. Poza możliwością zajrzenia w apartamenty królewskie dzieci miały możliwość zobaczyć światowe działa sztuki z dziedziny malarstwa, rzeźby, ceramiki. Po wizycie w Muzeum Zamek Królewski, przewodnik oprowadził uczniów po Starym Mieście Warszawy, ze szczególnym uwzględnieniem takich obiektów jak: Pałac Prezydencki, Muzeum Narodowe, Teatr Wielki, Ogrody Politechniki Warszawskiej i inne. W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie uczniowie wzięli udział w seansie w Planetarium pt: Jesteśmy Kosmitami. Następnie przeszliśmy na wstawy stałe w Centrum Nauki Kopernik. Podczas zwiedzania obiektu uczniowie mieli możliwość korzystania z multimedialnych interaktywnych pokazów. Wystawy dały możliwość poszerzenia wiedzy teoretycznej i praktycznie z takich dziedzin nauki jak: technika, muzyka, elektronika, fizyka, biologia i chemia. Wszystkie cele wycieczki zostały zrealizowane. Uczniowie pełni wrażeń, bardzo zadowoleni, wyposażeni w nową dodatkową wiedzę, wracali w świetnych humorach do Torunia.
Uczniowie z klas 2b i 2c w dniu 1 czerwca 2022r. uczestniczyli w jednodniowej wycieczce do Gdyni. Wycieczka była dofinansowana z programu „Poznaj Polskę”. Uczniowie zwiedzili w Gdyni Statek-muzeum „Dar Pomorza” znajdujący się w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz uczniowie poznali historyczny układ urbanistyczny śródmieścia Gdyni, który został uznany za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2015 roku. Historyczny układ urbanistyczny śródmieścia Gdyni wyróżniają wyjątkowe wartości historyczne, artystyczne i naukowe. Przewodnik przekazał uczniom, że jest to największy w Polsce zespół miejski zaprojektowany i zbudowany według zasad modernizmu, a jego twórcy zaliczani są do czołowych polskich urbanistów i architektów dwudziestolecia międzywojennego. Wiele powstałych w śródmieściu budynków cechuje wysoki poziom rozwiązań architektonicznych i artystycznych. Uczniowie zwiedzili następnie żaglowiec „Dar Pomorza” i mogli aktywnie zapoznać się z tym obiektem muzealnym. Dzięki przewodnikowi dokładnie zwiedzili i poznali historię trzymasztowego żaglowca szkolnego zakupionego przez społeczeństwo Pomorza w 1929r. dla Szkoły Morskiej w Gdyni. Od 1982r. fregata jest zacumowana w Gdyni jako statek-muzeum i stanowi oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Po zwiedzeniu „Daru Pomorza” uczniowie udali się na do oceanarium, gdzie oprócz aktywnego zwiedzania brali również udział w ciekawych zajęciach praktycznych. Zrealizowano wszystkie cele wycieczki, pogoda dopisała, uczniowie pełni wrażeń i dodatkowej wiedzy wracali bardzo zadowoleni z wyjazdu.
W dniu 31 maja 2022r. klasy 2a i 2d korzystając z dofinansowania z programu „Poznaj Polskę” zwiedzili Gdynię, a w szczególności Statek-muzeum „Dar Pomorza” znajdujący się w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz historyczny układ urbanistyczny. śródmieścia Gdyni, który został uznany za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2015 roku. Historyczny układ urbanistyczny śródmieścia Gdyni wyróżniają wyjątkowe wartości historyczne, artystyczne i naukowe. Przewodnik przekazał uczniom, że jest to największy w Polsce zespół miejski zaprojektowany i zbudowany według zasad modernizmu, a jego twórcy zaliczani są do czołowych polskich urbanistów i architektów dwudziestolecia międzywojennego. Wiele powstałych w śródmieściu budynków cechuje wysoki poziom rozwiązań architektonicznych i artystycznych. Uczniowie zwiedzili następnie żaglowiec „Dar Pomorza” i mogli aktywnie zapoznać się z tym obiektem muzealnym. Dzięki przewodnikowi dokładnie zwiedzili i poznali historię trzymasztowego żaglowca szkolnego zakupionego przez społeczeństwo Pomorza w 1929r. dla Szkoły Morskiej w Gdyni. Od 1982r. fregata jest zacumowana w Gdyni jako statek-muzeum i stanowi oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Po zwiedzeniu „Daru Pomorza” uczniowie udali się na do oceanarium, gdzie oprócz aktywnego zwiedzania brali również udział w ciekawych zajęciach praktycznych. Zrealizowano wszystkie cele wycieczki, pogoda dopisała, uczniowie pełni wrażeń i dodatkowej wiedzy wracali bardzo zadowoleni z wyjazdu.
W dniu 30 maja 2022r. w dofinansowanej przez przegram „Poznaj Polskę” wycieczce klas 2b i 2f do Gdyni uczniowie planowali zwiedzić statek-muzeum „Dar Pomorza” znajdujący się w zbiorach Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, zwiedzili Gdynię a w niej historyczny układ urbanistyczny tego miasta oraz zwiedzili Gdańsk-Oliwę – zespół pocystersko-katedralny. Uczniowie poznali historyczny układ urbanistyczny śródmieścia Gdyni, który został uznany za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2015 roku. Historyczny układ urbanistyczny śródmieścia Gdyni wyróżniają wyjątkowe wartości historyczne, artystyczne i naukowe. Przewodnik przekazał uczniom, że jest to największy w Polsce zespół miejski zaprojektowany i zbudowany według zasad modernizmu, a jego twórcy zaliczani są do czołowych polskich urbanistów i architektów dwudziestolecia międzywojennego. Wiele powstałych w śródmieściu budynków cechuje wysoki poziom rozwiązań architektonicznych i artystycznych. Uczniowie planowo mieli zwiedzić również żaglowiec „Dar Pomorza” jednak mimo wcześniejszej rezerwacji nie doszło do aktywnego zwiedzenia statku. Uczniowie z nabrzeża mogli zapoznać się z obiektem muzealnym. Dzięki przewodnikowi poznali historię trzymasztowego żaglowca szkolnego zakupionego przez społeczeństwo Pomorza w 1929r. dla Szkoły Morskiej w Gdyni – „Dar Pomorza”. Od 1982r. fregata jest zacumowana w Gdyni jako statek-muzeum i stanowi oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Po wysłuchaniu historii „Daru Pomorza” uczniowie udali się na nabrzeże, gdzie statkiem „Dragon „wzięli udział w rejsie wydłuż gdyńskiego wybrzeża. Uczniowie byli zachwyceni rejsem. Mogli zapoznać się w widokiem portu od strony morza a także z historią Gdyni i całego Trójmiasta. Uczniowie w Gdańsku – Oliwie zapoznali się z historią unikatowego opactwa oliwskiego, które zostało ukształtowane w okresie XII – XVIII w. Podstawowy zrąb opactwa pochodzi ze średniowiecza. Uczniowie dowiedzieli się, że już wówczas powstał zachowany do dzisiaj układ przestrzenny charakterystyczny dla reguły cysterskiej, w którym obok kościoła klasztornego występuje kompleks klasztoru z krużgankami i wirydarzem, budynki gospodarcze przynależne konwentowi i opatowi, mur klasztorny z bramą, kościół parafialny z cmentarzem przez wieki znajdujący się pod cysterskim patronatem. W okresie nowożytnym wzniesiono opacki zespół rezydencjonalny z pałacem, oranżerią i ogrodem, który dzisiaj mogli uczniowie zwiedzać i podziwiać. Zrealizowano wszystkie cele wycieczki, pogoda dopisała, uczniowie pełni wrażeń i dodatkowej wiedzy wracali bardzo zadowoleni z wyjazdu.
Uczniowie klas 5c i klasa 5d w dniach od 17 maja 2022 do 18 maja 2022r. uczestniczyli w wycieczce do Gdyni i Gdańska. Odwiedzili Westerplatte, zwiedzili Statek Dar Pomorza, zapoznali się z historyczny układem urbanistycznym Gdyni oraz zwiedzili Centrum Nauki Eksperyment. W Gdańsku dodatkowo zapoznali się ze Starym Miastem w zasięgu obwarowań XVII w. Uczniowie w trakcie tej dwudniowej wycieczki, zwiedzili i zapoznali się z historią Westerplatte symbolem wybuchu II wojny światowej gdzie w okresie międzywojennym na tym terenie funkcjonowała Wojskowa Składnica Tranzytowa, której obrona we wrześniu 1939 stała się symbolicznym początkiem II wojny światowej oraz polskiego oporu przeciw agresji III Rzeszy. Miejsca związane z polem bitwy o Westerplatte zostały wpisane 1 września 2003 na listę Pomników historii. Uczniowie zwiedzili również i poznali historię trzymasztowego żaglowca szkolnego zakupiony przez społeczeństwo Pomorza w 1929r. dla Szkoły Morskiej w Gdyni – „Dar Pomorza”. Od 1982r. fregata jest zacumowana w Gdyni jako statek-muzeum i stanowi oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Także uczniowie zostali zapoznani z historycznym układem urbanistycznym śródmieścia Gdyni, który został uznany za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2015 roku. Historyczny układ urbanistyczny śródmieścia Gdyni wyróżniają wyjątkowe wartości historyczne, artystyczne i naukowe. Przewodnik przekazał uczniom, że jest to największy w Polsce zespół miejski zaprojektowany i zbudowany według zasad modernizmu, a jego twórcy zaliczani są do czołowych polskich urbanistów i architektów dwudziestolecia międzywojennego. Wiele powstałych w śródmieściu budynków cechuje wysoki poziom rozwiązań architektonicznych i artystycznych. W Centrum Nauki Experyment w Gdyni uczniowie w aktywny sposób zapoznali się z edukacyjną ofertą tego centrum nauki. Poznali, że w ciekawy sposób ta edukacyjna instytucja popularyzuje naukę w formie interaktywnych instalacji i pokazów. Bardzo podobało się uczniom, że centrum stawia sobie za cel łączenie nauki i zabawy poprzez prowadzenie działań upowszechniających naukę. Uczniowie zostali także zapoznani z zabytkową częścią Gdańska w obrębie XVII-wiecznych fortyfikacji miejskich, która to część miasta została uznana za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 września 1994 roku. Uczniowie wiedzą, że jest to jeden z najbardziej wartościowych w Polsce kompleksów architektoniczno-urbanistycznych. Późnogotyckie ceglane kościoły, kamienice, budowle militarne oraz obiekty nowożytne autorstwa wybitnych architektów z północnej Europy, którzy nadali miastu charakterystyczny wizerunek, stanowią o jego wyjątkowych walorach artystycznych. Gdańsk jest jednym z najstarszych miast Polski o ogromnym historycznym znaczeniu, miastem niegdyś królewskim i hanzeatyckim, które utrzymało aż do upadku I Rzeczypospolitej pozycję głównego portu morskiego na Bałtyku. Na koniec uczniowie zwiedzili także w Sopocie najdłuższe drewniane molo w Europie. Wszystkie cele wycieczki zostały zrealizowane.
W dniu 28 kwietnia 2022r. uczniowie klasy 6b i 6c uczestniczyli w jednodniowej wycieczce do Grębocina oraz zwiedzali Stare i Nowe Miasto Torunia. Wycieczka była dofinansowana z programu „Poznaj Polskę”. W Grębocinie uczniowie zwiedzili Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa, brali udział w interaktywnych warsztatach, co okazało się dla nich największą atrakcją. Muzeum znajduje się w uroczej scenerii XIII wiecznego, kościółka pod wezwaniem św. Barbary, zbudowanego przez Krzyżaków. Obiekt klasy zerowej, w którym mieści się muzeum został wpisany do rejestru zabytków a całość dopełnia piękne parkowe otoczenie. Uczniowie mogli obejrzeć w muzeum dodatkowo niezwykłe prywatne zbiory związane z papiernictwem i drukarstwem. Muzeum stanowi niezwykłą atrakcję turystyczną regionu. W 2011 roku otrzymało certyfikat produktu turystycznego województwa kujawsko-pomorskiego. Następnie uczniowie zwiedzili Stare i Nowe Miasto Torunia, które zostało uznane za Pomnik Historii rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 września 1994 roku. Lokacja została założona przez zakon krzyżacki jako punkt wyjścia do podboju plemion pruskich i tworzenia państwa krzyżackiego. Położony na skrzyżowaniu szlaków handlowych między zachodnią i wschodnią Europą, szybko rozwinął się pod względem gospodarczym, odgrywając ważną rolę w związku miast hanzeatyckich. Uczniowie podziwiali dobrze zachowaną osnowę lokacyjną Starego i Nowego Miasta, z regularnym, szachownicowym rozplanowaniem ulic – doskonałym przykładem urbanistyki średniowiecznej właściwej dla miast zakładanych na prawie chełmińskim. Uczniowie podziwiali utrzymaną bez zmian pierwotny podział na kwartały i bloki zabudowę w połączeniu z monumentalnymi bryłami gotyckich kościołów, okazałym ratuszem staromiejskim, ceglanymi spichrzami, basztami, bramami oraz licznymi kamienicami mieszczańskimi. Uczniowie mieli okazję zobaczyć oryginalne nowożytne stropy belkowe we wnętrzach kamienic zdobionymi polichromią. Uczniowie przekonali się , że pod kątem historycznym Stare i Nowe Miasto Torunia to jeden z najbardziej autentycznych i integralnych zespołów architektoniczno-urbanistycznych o średniowiecznym rodowodzie. Dodatkowo uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, że wartość kulturowa tych miejsc w wymiarze niematerialnym opiera się także na jego związkach z postacią wielkiego astronoma Mikołaja Kopernika.